Omurga kanalının özellikle bel ve boyun bölgelerinde daralarak sinirlere veya omuriliğe baskı yapması sonrası  oluşan hastalık durumudur.Daha çok belde(Lomber dar kanal) ikinci sıklıkla boyun(Servikal dar kanal) bölgesinde olur.Nadirende sırtta(Torakal dar kanal)görülür.Oluşumu yaşa ve yaşam koşullarına bağlı olarak kemik yapının kireçlenmesi, etraf bağ dokularının kalınlaşması ve zaman içerisinde oluşan  fıtıklarının kireçlenmesi sonucudur.Bel fıtığı ,boyun fıtığı,bel kayması(Listezis), omurga eğrilikleri(skolyoz) gibi hastalıklar darlığı arttırır.

Kimlerde Görülür:

Daha çok orta yaş  üstü grupta ve dikkatsiz davranışları olan kişilerde daha yoğun olmakla birlikte doğuştan kanal darlığı olan insanlarda vardır.

Oluşumunu Arttıran Etkenler:

-Yaşın ilerlemesi

-Kilo fazlalığı

-Dikkatsiz hareketler

--Uzun süre ağır işlerde çalışmak

-Gençlikte ve çocuklukta süt ürünleri tüketmemek

-Sigara içmek

Korunma:

Ani hareketleri bilinçsiz bir şekilde yapmamak,sigara içmemek veya bırakmak,kiloya dikkat etmek, hangi yaşta olursa olsun süt ürünleri tüketmek.

-Bel,boyun,sırt ağrıları

-Kalçalar,bacaklar veya kollara yayılan ağrı

-Kollarda,bacaklarda uyuşmalar veya güç kayıpları

-Yürüme mesafesinin azalması

-Yürümede dengesizlik

-Uzun süre ayakta duramama veya oturamama

-Sabah katılığı

-İdrar veya gaita kaçırma

-Seksüel yetersizlik.

Ne yapalım:

Bu bulguların bir kısmına sahipseniz  öncelikle yapmanız gereken bir hekime danışmaktır.Dar kanal hastalığı ile ilgili karar verici branş başlıca Beyin omurilik sinir cerrahisidir.Fizik tedavi, ortopedi ve nöroloji branşlarıda konuyla ilgilidir.Bunların dışında birtakım tıp dışı yollara başvurmak  bazi duyumlarda iyi gözüksede oldukça tehlikeli olabilir ve geri dönülmez sonuçlara yol açabilir.

Hasta hikayesi ve ayrıntılı muayene sonrasında çekilen MR tetkiki ile tanı oldukça kolay konulabilmektedir.Lüzumu halınde hastaya EMG ve Tomografi tetkikleride uygulanabilir.

Öncelikle yaşama ait doktor önerilerine ve korunma ya dikkat etmek tedavinin ana kısmını oluşturur.Şikayetlerin uzun sürmesi ve geçmemesi halinde ilaç kullanımı, istirahat,uygun egsersiz  çoğunlukla yeterlidir.ilerlemiş olgularda belden enjeksiyonlarla faset blokajı,nöroterapi,fizik tedavi gibi uygulamalara gidilebilir.Bu yöntemlerde oldukça başarılıdır.

Nezaman Cerrahi Tedavi:

Klinik şikayet ve bulguları uzun süredir olan yaşam performansı ileri derecede kısıtlanmış, yürüme mesafesi oldukça azalmış kişilerde cerrahi karar verilebilir.Güç kayıpları veya muyenede anlaşılan omurilik bası bulguları varsa cerrahiyi geciktirmek oldukça tehlikelidir ve kalıcı sakatlıklara yol açabilir.Tabiki bu bulguları MR tetkikleride desteklemelidir.

Cerrahide Ne Yapılabilir:

Sinirler ve omurilik üzerindeki baskı kaldırılır.İleve olarak bel fıtığı ,boyun fıtığı gibi hastalıklar varsa onlarda ayni seansta giderilir.Cerrahın seçimine göre veya uygulanan yönteme darlığın çeşidine bağlı olarak ayni operasyonda stabilizasyon uygulanabilir.

Cerrahi girişimlerdeki başarı ve hasta memnuniyeti oranı %90 ın üzrindedir.Önemli bir problem oluşması %1 altında olup ayni neden le tekrar cerrahi girişim oldukça düşüktür.Operasyon sonrası hasta çoğunlukla ertesi gün yürüyebilmekte ve kısa sürede günlük yaşantısına dönebilmektedir.Bunu belirliyen ana faktörler hastalığın süresi ve kişinin yaşıdır.