Kemik erimesine bağlı omurgada oluşan çökme kırıkları ve çimentoloma ile tedavileri

Kemik erimesi olarak bilinen osteoporoz   kemiklerde mineral dengesinin bozulması sonucu kemiklerin yük taşıma ve dayanıklılık özelliğinin azalmasıdır. Toplumdaki yaşlı bireylerinsayısının artmasıyla günümüzde daha sık görülen önemli bir toplum sağlığı hastalığıdır.

Osteoporotik hastalarda basit düşmelerle  hatta kendiliğinden bile olabilen omurga çökme kırıkları oldukça sık karşılaşılan bir durumdur.amerikada yılda yaklaşık 700.000 kişi osteoporotik omurga kırıklarına maruz kalmaktadır.

ileri yaş grubunun ölüm ve ve sakatlık oranlarını

%15-30 arttıran bir durm olan bu kırıkların çoğunlukla başlangıç bulgusu şiddetli ağrıdır. Omurganın kırığa bağlı olarak zamanla eğrilmesi sonucunda akciğerler başta olmak üzere bütün vücut sisteminde ileri problemler çıkabilir. Ayrıca karın hacminin azalmasına, beslenme bozukluğuna ve negatif metabolik dengeye neden olmaktadır.

Kemik erimesine bağlı bukırıklar basit muayene yöntemleri ve sonucunda mrı çekimleri ile kolayca anlaşılabilmektedir. Tespit edildiğinde tedavisinde uygulanan uzun  süreli mutlak yatak istirahati, ağrı kesici ve korse kullanımı yaşlı hastalarda sistemikkomplikasyonlara neden olmaktadır.ayrıca hastalarda değişik düzeylerde sakatlıklar oluşabilmektedir.bu durum oluşması cerrahi girişime sebep oluşturmaktadır. Cerrahi girişim gereksin veya gerekmesin hastaların uzun süre yatarak tedavi görmeleri ve uzun süreli bakımları hem hastanın risklerini arttırmakta hemde işgücü kayıpları yanında topuma maliyet yükünün artmasına neden olmaktadır.  Son yıllarda kemik erimesi nedeni ile olan omurga çökme kırıklarının

Tedavisinde vertebroplasti  ve kifoplasti adı verilen yöntemler geliştirilmiştir.halk arasında çimentoloma olarak bilinen bu yöntemlerde; hasta lokal anestezi altında ameliyathane ortamında bir kanülle  kırık omurgaya girilerek sıvı şeklinde özel bir çimento kırığın içine zerk edilir.yarım saat kadar süren bu  işlemde enbüyük risk çimentonun omuilik kanalına kaçıp sakatlık oluşturmasıdır.çok düşük ranlarda bu veya benzer komplikasyonlar olsada hastanın ağrılarının geçmesi,hemen yürüyebilmesi ve cerrahi girişim gereksinimini ortadan kaldırması  bu işlemleri oldukça makbül kılmaktadır.kısaca hastaların normal yaşama dönmelerini kolaylaştırmakta ve hızlandırmaktadırlar.

Özet olarak  belli bir yaşın üzerinde ani başlıyan şiddetli ağrıda kemik erimesine bağlı omurga çökme kırığı akla gelen seçeneklerden biri olmalı ve gerekli tanı geciktirilmeden konulmalıdır.böylece kolay bir girişimle hasta önemli bir sakatlık ve organ yetmezliğinden kurtulmaktadır.